zaterdag 26 januari 2013

de dans van de tweeling

Bij een balletvoorstelling trekt de ballerina je oog.
 Ze staat in het middelpunt, ze draait, ze springt, ze strekt 
en rust 
in de handen van haar partner,
 de mannelijke balletdanser.

Onze prima ballerina Sebas is ook degene waar de hoofden voor draaien. Hij valt op door zijn manier van voortbewegen of hij nu kruipt of loopt met zijn suzuki.
 Maar zijn steun en toeverlaat is zijn broer Timo.

Het is zo prachtig om te zien hoe Timo constant in contact blijft met zijn broer. 
Als er in de speeltuin een wand beklommen moet worden, geeft hij hem alle ruimte
 en wacht rustig totdat Sebas ook boven aankomt. 
Als er andere kinderen aan komen rennen, vormt hij onbewust een barriere als bescherming door zich tussen die kinderen en Sebas te plaatsen. 
Als de potloden te hoog in de kast liggen voor Sebas, pakt hij ze met liefde en brengt ze naar hem toe. En hij vraagt regelmatig: lukt het Sebas ? Moet Timo helpen ?

Aangezien Sebas snel door heeft hoe dingen in elkaar steken, wordt Timo ook regelmatig ingezet voor klusjes die hem niet zo makkelijk af gaan. Als er tijdens het puzzelen een stukje van de tafel valt, is het eerste wat uit zijn mond komt : Timo pakken, appeblieft ?
Wij proberen hier natuurlijk kien op te zijn, want ik vind niet dat het altijd Timo's taak moet zijn om Sebas te helpen. Maar mijn hart smelt toch telkens weer als ik zie hoe die twee kleine mannen steeds meer op elkaar ingespeeld raken. 

Mijn wens voor de toekomst is dat ze twee mooie individuen zullen zijn, maar ook dat ze deze bijzondere band altijd zullen blijven voelen.

3 opmerkingen:

  1. Esther, Thom: wat mooi om dit te lezen. Het is prachtig dat Timo, klein als hij is, nu al aan weet te voelen wat Sebas z'n behoeften zijn, en dat hij hierop in kan springen zonder de nadruk te leggen op de motorische tekortkomingen of er een punt van te maken. Ze zijn nu al goed op elkaar ingespeeld. De dans van de tweeling, inderdaad. Niets dan lof voor de jongens, natuurlijk, hoewel ik me afvraag of het misschien ook een schaduwzijde kan hebben in de zin dat Timo zich misschien te verantwoordelijk kan gaan voelen, of in zijn hulpvaardigheid zijn eigen belangen achter gaat stellen. Dit is nu natuurlijk nog niet aan de orde, en misschien zie ik beren op de weg, maar het schoot mij te binnen n.a.v. het artikel van laatst.

    Ik wens jullie alle vier veel kracht toe. Van wat ik hier lees bezitten jullie voldoende positiviteit, flexibiliteit en relativeringsvermogen om de chaotische wereld die de zorg heet, het hoofd te bieden. Hoewel Sebas pech heeft gehad bij de start, denk ik dat hij zich nu niet gelukkiger zou kunnen prijzen.

    Veel liefs,
    jullie nichtje, Maaike.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je woorden, Maaike. Ik zie die beren ook, dus probeer er op te letten. Maar ja, de situatie is zoals hij is. Ik las laatst in een boek over meerlingen, dat bij een tweeling waarvan er 1 een aandoening heeft, de andere helft later vaak kiest voor een verzorgend beroep. We zullen zien hoe het loopt..... liefs, esther.

      Verwijderen
  2. wel mooi dat sebas op een goede manier kan vragen. asjeblieft is heel belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen